29 Jun
29Jun

שלוש שנים לאחר מות אמה החלה אסתי דרורי חיות לצייר, כשהיא קרובה מאוד לגיל בו החלה אמה לצייר. עד אז הדחיקה כל נטייה לעסוק בתחום בו עסקה אמה. בשנת חייה האחרונה של מרים דרורי ז"ל ראה אור ספר שיריה היחיד, שנשא את הכותרת: "לגעת". שיריה  היפים של מרים דרורי מעידים על רגישות, בדידות, פגיעות, געגוע ועל נשמה פצועה. מספר השירים של אמה שאלה אסתי דרורי חיות את השם לתערוכת המחווה שהעמידה לכבודה בחודש יוני 2021 בסלון המשותף לאמנות בקרית המלאכה.

לדברי דרורי-חיות, הדיאלוג רב השנים עם אמה, שהחל להדהד בנפשה זמן רב, קיבל תפנית לפני כשנ וחצי במהלך חיפושיה אחר פרויקט חדש לתערוכת יחיד. דווקא מתוך הכאוס והטלטלה שהביאה עמה מגיפת הקורונה, התחזק בה הדחף לגעת בעבודותיה ובמילות שיריה של אמה, להתחבר ולצלול לתוכן ותוך כך לחוש את מסע הייסורים שחוותה מילדותה ועד לרגעי חייה האחרונים. מסע ומשא חיים שאת תוצאותיו חוותה כילדה וכנערה, שפיתחה לנוכח פגיעותה היתרה של אמה התנגדות פנימית וכעסים לא מובנים. כיום, במבט רטרוספקטיבי בשל, היא מבקשת להתגבר על הקשיים הרגשיים, להבין את מניעיה, להשתתף בחוויותיה, להעמיק ביצירתה וליצור לה מחוות.

בתהליך החיפוש שקעה דרורי-חיות בעבודותיה של אמה - שאחדות מהן תלויות על קירות ביתה וצילמה אותן. בהמשך מצאה עצמה יוצרת עבודה ששילבה בה חלקי ציור אמה - כאסמבלאז'. מאס, המשיכה ליצור עבודות מורכבות במגוון טכניקות, שמשלבות מוטיבים, דימויים, מילים ורעיונות - כסספר השירה של אמה מצוי בקרבתה והיא מרבה לעלעל בו. ברצותה להבין את התייחסותה של האם אל בד הציור, היא החלה להתנסות בהעתקת סגנונה, אופן הנחות הצבע ועולם הדימויים ששב וחזר ביצירותיה. להפתעתה גילתה שרב המשותף מן השונה ביניהן, ושגם היא הרבתה לצייר דימויים מהסוג שציירה אמה. בלב התערוכה חיבורים בין עבודותיהן של השתיים.

בנה, גיא חיות, נכדה של מרים דרורי, הוא אנימטור במקצועו, והחליט לקחת חלק בתערוכה באמצעות שתי עבודות: האחת - וידיאו ארט שמתייחסת לציור של סבתו ביחד עם דימוי מתוך ספר שיריה. הוא הרחיק והלחין את המילים לשיר אותו שרה רעייתו נועה, שהיא זמרת במקצועה. העבודה האחרת היא אנימציה בה שילב ציור של סבתו עם צילום שלה אוחזת אותו בידיה בהיותו תינוק.

התערוכה "לגעת" היא דיאלוג תלת-דורי, במרכזו עבודותיה של האמנית אסתי דרורי חיות, שמתכתבת עם ציוריה ומילות שיריה של אמה מרים דרורי, ואותן מלווה האנימציה ועבודת הווידיאו של גיא חיות, שכאמור משלב בהן ציורים של סבתו עם מילים מספר שיריה "לגעת".

אוצרות וטקסט: ד"ר נירה טסלר






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.